Skip to main content

САРНЫ ГЭРЛЭЭС ЭРДЭНИЙН ЧУЛУУ ТҮҮХ ЮЙ СИГИЙН УЯНГА

Нэг

Ертөнц өөрөө агуу их туурвигч бөгөөд хамгийн том туурвил нь бол хүмүүн бидэн билээ. Хүмүүн бидэн өөр өөр газар орноо мэндэлж, өр өөр ёс суртахуунаар хүмүүжиж, өөр өөр хэлээр ярьдаг ч бидний зүрх сэтгэл, түүний үнэмлэхүйн мөн чанар нь үнэхээрийн адилхан буюу.
Уран зураач, хөгжмийн зохиолч, гэрэл зурагчин, яруу найрагч, гүн сэтгэгч хүн чухам ямархан нэгнийг нандигнан тэмүүлэн зорьж, альхан замаар бидэнтэй алхаж, юуг хэрхэн дуулна вэ? гэж бодох үнэхээр сонин бөлгөө.
Түнэр орчлонгийн хүн бүхэн төөрөг заяаны барилдлагатай
Түм буман урьдын явдал мэлмийн чанадад хадгалаастай…
Орчлон ертөнц энгүй уудам ч гэлээ
Огт үл таних харь хүн гэж нэгээхэн ч үгүй
Оддын чуулалд ч зөгнөл төрмүй

Ямар ер бусын сайхан бодрол ухаан вэ? Төөрөг заяаны барилдлагатай болохоор харь хүн гэж нэгээхэн ч үгүй ажгуу. Өнөөдөр бид бие бие рүүгээ муухай харж, муу үг шидэлцэж, нэгнээ үзэн ядаж энд тэндгүй үл хүндэтгэл, үл ойлголцол байхад тэрээр бидэнд бид бол дэлхийн ээжийн хүүхдүүд, ах дүү амраг садан гэдгийг маань сануулан дуулжээ. Гудамжинд зөрөөд өнгөрсөн хүү ч тэр эмээ ч тэр миний л төрөл садан гээд боддоо. Ямар сайхан санагдана гээ? Хараад инээмсэглэн мэндлээд өнгөрнө. Цаашаа алхахдаа охиноо хөтөлсөн аавтай таарна. Тэд бид бас бие бие рүүгээ инээмсэглэн халуун дулаан харцаараа ярилцана. Тиймээ энэ дэлхийн хүн болгон надтай төөрөг заяаны гүн барилдлагатай, хүж барилдсан ахан дүүс. Бүгдээрээ ингэж үнэн сэтгэлээсээ бие биенээ бодвол манай цэнхэр дэлхий хайрын далайд умбаж энхжингийн орон болох болно.
Яруу найрагч Юй Сигийн бичсэнээр “мэнэрсэн мэлмийд мэнэрсэн үйл явдал л харагдах” учраас “мэлмэрсэн харцанд амраг хайрын роман харагдах” ажээ. Түүнийхээр хайр бол: “Өнөд эс бөхөх хутгийг олсон дэнлүү Үүрд эс живэх урагшлан хөвөх хүчит дарвуул” билээ. Яруу найрагчийн мэлмийд
Бүстэй хүүхэд тэнгэр баганадсан мод болохыг мөрөөснөм
Бүсгүй хүүхэд нарлаг хаврын цэцэг болохыг хүсэмжилнэм
Тэнгэр газрын хоорондох юм эмх замбараагүй атлаа нэг л хуультай
Тэнгэрийн хаяанаа долоон өнгийн үүлсийн үзэмж дунд
Төрсөн нутгийн хуучин гудамны гэрэл илүү өнгөлөг
… харагдах бөгөөд ертөнцийн хамаг юмс харилцан шүтэлцэн оршдог хууль хийгээд долоон өнгийн үүлсийн үзэмж хэдий сайхан ч гэлээ төрсөн нутгийн гудамжнаа ёлтойх гэрэл түүнд илүү өнгөлөг тусах. Юй Сигийн яруу найраг бол бүхэлдээ түүний уран сэтгэлгээний хот мандал гэхээр ер бусын увидастай бөгөөд тэнд нь урин хаврын цэцэг мэт дэлбээлж байдаг ажээ.

Хоёр.
Эрдэнэсийн арлын орон Тайваны Жан Хуа хэмээх эртний тосгонд мэндэлсэн тэрээр бага залуудаа баруун эргийн Хуа ууланд арав гаруй жил буддын гүн ухааны ном судар бясалгаж хожмоо хүмүүсийн дунд буцан ирж соёл, боловсрол урлагийн чиглэлээр үйл ажиллагаа явуулдаг нэртэй соёл, яруу найргийн өргөөний эзэн болсон сонин үүх түүх түүний намтарт буй.
Жаал хүү одос үхрээ эрэн гэрээсээ холдон эрэлд гарчээ. “Сэтгэлээ хариулахуй” хэмээх арван бичил бүлэгтэй туурвил нь түүний өөрийнх нь амьдралын замналыг зугаатайяа хүүрнэсэн бичил түүх шиг санагдана. Дорно дахины гүн ухаанд нэвтэрч, улмаар өөрийн уран бүтээлдээ дорнын увидасыг шингээж, улмаар түүнийгээ өнөөгийн нийгэм суртахуунд хүртээмжтэй байдлаар бичсэн нь сэтгэл хэмээх одос үхрээ хэрхэн хайж олохын сэнхрүүлэг сануулга мэт ажгуу.
Одос үхэрээ эрсэн энэ өгүүлэмж нь өөрөө их сонин. Одос бол түүний уран бүтээлийн болоод сэтгэлгээнийх нь бэлгэдэл. Өөрийн сэтгэлээ танин мэдэх гэж гэрээсээ гараад аглагт очиж улмаар түүний хайгуул явсаар эрэлийн мухарт
Дэрсэн шаахайг элэгдтэл уул усаар яваад
Дэлхий дахинд хосгүй дияаны ёсыг ухв
ай хэмээн тайлагдана. Билиг билгүүн хийгээд бясалгалын дээд дияанд суралцаж улмаар оготор цамцаа ярж хот ороод олны тоосонд дарагдавч нүүр дүүрэн инээмсэглэн, харь хол арш хувилгааны далд эрдэмгүй ч хатангир модыг дахин амилуулж цэцэглүүлэхийг үзэж байна. Дияаны номыг бясалган ухаарсан хүнд олны тоосонд орсон ч дотор сэтгэл цэнгэлтэй тул нүд сэтгэл инээдээр бялхаж, заавал ч тэр аршын эрдэм гэхгүйгээр халуун сэтгэлээр ч хатангишсан модыг дахин ургуулж болохтой адил хамаг амьтаны сэтгэлийг ариусган цэнгүүлж буйгаа дүрсэлсэн мэтээ.
Өнгөрсөн жил шавар дээр гарсан галууны мөрийг
Өнөө өглөө дахин үзэхэд яахин олох билээ
Бие сэтгэл хоёр үнс шиг замхардаг хорвоод
Би өдгөө галууны мөрийг хайгаад яана вэ.
Нээрээ ч нэгэнтээ өнгөрсөн бүхэн агшин хоромтойгоо замхаран арилдаг болохоор тэр цаг үеийг дахин яаж барьж чадах билээ.
Юй Сигийн “Сэтгэлээ хариулахуй” хэмээх гүн сэтгэлгээ, яруу уянгын дууллын зургадугаар бүлгийг сийрүүлбэл:
Одосоо унаад гэрээ зорихуй

Одосоо унаж, сэтгэлийн хариулгаар яваа дияанч найрагч бээр долдугаар бүлэгт одсоо орхин гэртээ орох бөгөөд саран тэнгэрийн шатаар өгсөж харагдах ажээ. Энэ үеэс улбар наран унтах нойронд гүнээ автаж, улалжин овоохойн хатавчинд орхисон ташуур нь л хэвээрээ бөлгөө. Харин дияанч найм дахь бүлэгтээ “Хүмүүн ташуур одос бүгд хоосон чанартай”-г өгүүлж “Хөхөмдөг тэнгэрийн хязгааргүйг сэтгэлдээ яахин багтаах буй” хэмээн уг гарвалдаа эргэн ирэх бөгөөд
Ариун сүмд суухад гадаах зүйлс харагдахгүй
Алаг цэцэгс дэлгэрч ус зөнгөөр урссаар л ажээ.

Эцэст дияанч бээр орчлонгийн тоосонд гараа унжуулж “Алдах ч үгүй, бас олох ч үгүй”-н ухааныг ойлгон
Сэтгэл хэмээгчийн мөн чанар эзлэгдэх бодолгүй
Сэрж түүнийг сайтар ухваас хувилгаан чанар буюу
хэмээн дуулснаас үзэхүл сэтгэл гэдгийг эзлэж түрэмгийлж үл чадах бөгөөд гагц түүний чанарыг л таних чухал буюу. Дорнын саран дор сэтгэлээ дуулж хатангир мод дахин амилан цэцэглэхийг үзжээ. Чухамхүү яруу найраг бол сэтгэлээ таних, түүний хувилгаан чанарт шилжих хийгээд хатангир модыг цэцэглүүлэхийн эрдэм буюу.

Гурав.

Юй Сигийн яруу найрагт дорнын цагаан сар хөвж үзэгдэнэ.
Судар номноос гадна нандин эрдэнэ буй
Сунгар гарын дээр гэгээн саран мэлтийнэ
Түүнд гэгээн саран бол судар ном мэт нандин эрдэнэ ажээ. Тэрбээр сар хэрхэн тэнгэрийн шатаар өгсөхийг, бас сарны туулай нь сарны элч, энэрэл хайр, ид шидээр дүүрэн мөн чанар болохыг дуулна.
Сар туулайг гэрлээрээ дамжуулан хэвлийдээ тээсэн дорнын домог нь нигүүлсэхүй бодь сэтгэл болон гэгээрсэн билиг оюуныг оллоо гэсэн санааны төсөөлөл бөгөөд сарны гэрлээр өглөг хийгээд зовлонгоос гэтлэхүйг бэлгэддэг билээ. Сарны хэвлийд олдсон туулай сүүн цагаан гэрлээр нь дамжин тэнд очоод үеийн үед биднийг тольдон харсаар байдаг ажээ. Тэгвэл хүмүүн сарыг олж чадах аваас хамгийг гийгүүлэгч гэрлээр дамжин сансар огторгуйд дураар зугаацан аялж болох бус уу. Юй Си “Сарны туулайн домог” хэмээх шүлэгтээ энэхүү шидэт домгийг дияаны бясалгалын дээд оронд тольдон харж ийнхүү шүлэглэжээ
Сэтгэлийн минь цэвэр тунгалагийг
Сэрүүн намрын сартай л зүйрлэж болох буй заа
Чухам үүнд л Юй Сигийн яруу найргийн тунгалаг ахуй намрын сартай зүйрлэм бодь сэтгэлийн тод чанар үзэгдэнэм. Өөр нэгэн шүлэг “Урьд насны ерөөл” –д нь Саран цагаан хүлэг болоод үүлсийн дээгүүр дүүлэн нисэх авай. Далбаат хөлөг онгоцоор хөвөх агшинд нь давалгааг зүсэх дорнын цагаан салхи цэцэгсийн дэлбээг илбээд толь мэт хавирган саран мөрөн голд дураар наадах агшинг гайхалтай зурагласан буй. Үүнийг түүний өөрийн шүлэгтээ шигтгэсэн эрдэнийн шигтгээ мэт мөрөөр нь тайлбарлая.
Сарны гэрлээс эрдэнийн чулуу түүмүй.
Өдгөө бидний эрин үед мөр зэрэгцэн амьдарч, бүтээж, бясалгаж, сэтгэж, бичиж буй үзэг нэгт дорнын яруу найрагч Юй Сигийн монголд хэвлүүлсэн “Номин цэнхэр далай” хэмээх номын ертөнцөд аялахын зуур сэтгэлд зурсхийж, тэнгэрт гялсхийсэн гурван шад бодлоо хуваалцахад ийн буюу. Түүний шүлгүүдийг орчуулагч Д.Болдбаатар, М.Чимэдцэеэ, Ш.Цог, Г.Мэнд-Ооёо нар монгол хэлнээ гарамгай сайхан орчуулан буулгасныг талархан тэмдэглэе. Орчуулгын үнэт зүйлсийг Юй Сигийн шүлгээр зүйрлэвэл бас л сарны гэрлээс эрдэнийн чулуу түүх эрдэм ажгуу.


О.Мөнхнаран
2008.04.17
Өдрийн Сонин,

Comments

Popular posts from this blog

Жамбын ДАШДОНДОГ: Би хүүхдийн суут чанарыг гаргах гэж зохиолоо бичдэг

Японы NHK телевизийнхэн “Азид хэн нь хэн бэ?” хэмээх хэмээх алдарт нэвтрүүлгээ монголын хүүхдийн зохиолч, Нүүдлийн номын сангийн эрхлэгч, Жамбын Дашдондогт зориулж гаргаж байлаа. Мөн монголын олон хүүхдүүдийн унших дуртай ном, дуулах дуртай дуунуудын эзэн, түүнтэй уран бүтээлийн яриа өрнүүллээ. Хүүхдийн уран бүтээлээр чөлөө завгүй ажиллаж байгаа хүн гэвэл яахын аргагүй өөрийг тань нэрлэнэ. Ойрын үед ямар бүтээл туурвиж байна? Үүгээр яриагаа эхлэх үү? - Дэлхийн хүүхдийн 3 боть номонд дээр ажиллаж байна. Эхний ботид нь дэлхийн хүүхдийн яруу найргийн бүтээлээс 60 орны 240 зохиолч багтсан. Хоёр дахь ботид нь мөн 60-аад орны 100 гаруй зохиолчийн хүүрнэл зохиол орсон байгаа. Энэ хоёр ботио дуусгаад хэвлэлд шилжүүлчихсэн. “Сэлэнгэ пресс” хэвлэлийн газар надад энэ саналыг тавьсан. Гурав дугаар ботийг нь дараа жил өгнө. Хүүхдийн уран зохиолын сурах бичгийн чанартай байх юм. Уншихыг яармаар номын сураг байна. Хүний нэг насандаа хийж болох хамгийн том

Б.ЯВУУХУЛАН

МӨНГӨН ХАЗААРЫН ЧИМЭЭ Зорин ирэх амрагаа хүлээхэд Морин төвөргөөн зүрхнээ хоногшиж Шөнийн чимээгүй гадаа налайн Унийн углуургаар саран гэрэлтэнэ . Өнчин дэрэн дээр нойр хулжсан Ухаангүй дурлалын урхинд байхад Мөнгөн хазаарын бүдэг чимээ Онгон зүрхийг цочоон баясгана . 1959 он АМОРЭ Аморэ , Амрэ , амрагхан Аморэ Алс Сорентод бид уулзаагүй ээ , Аморэ ! Дуулим тал нутагтаа байж би , Аморэ , Дурлалын чинь дууг сонссон юм , Аморэ ! Хараацайн даль шиг хөмсөг чинь , Аморэ ! Харагдах шиг болсон юм , над Аморэ ! Харын нүдний чинь талимаарал , Аморэ ! Хайлуулчих шиг болсон юм , намайг Аморэ ! Зугаатай уяхан хоолойнд чинь Аморэ , Зуун настан ч залуужна бий , Аморэ ! Мөнх сарьдаг хүйтэн уулын чиг , Аморэ , Мөст магнай нь хөлөрнө бий , Аморэ ! Аль чиг хүний сэтгэл бол , Аморэ , Арслангийн бяртай хүчтэн юм , Аморэ ! Хайрын дууны өмнө болохоор л ,

Хайрын номын сангийн учир

“Аргагүй амраг” хайрын шүлгийн ант о логийг эмхэтгэгчийн үг Эцэг тэнгэрээс үүдэж эхийн хэвлийгээс мэндэлж, нарт хорвоогийн тоост амьдралд өрнөх хүмүүний амьдрал магадгүй бүхэлдээ хайрын түүх байх. Элбэрэлт эхийн агуу хайрыг эхэлж амсан мэдэрч эхэлснээс гэр бүл, ахан дүүс, анд нөхөд, янаг амрагийн гээд хайрын дунд хүмүүний амьдрал үргэлжилнэ. Гагцхүү их хайрынхаа туульсийг дуулж үлдээдэг нь уран бүтээлчид, тэр дундаа яруу найрагчдын зүрх сэтгэлийн дуудлага буюу. Тэд амьдралынхаа алтан сайхан агшин, амтат цэнгэл, амсаагүй жаргал, өнгөрсөн учралаа өөрийн үгээр, сэтгэлийн бичээс болгон үлдээж хожмын хэн нэгнийг уншихад хамрын самсаа шархирч, нүдний нулимс бүрэлзэж, зүрх хөндүүрлэж, чих шуугиж, алмайрч, догдолж, бахархаж, шагшин дуурьсана. Хувь хүний шинж бүхэн өөр өөр байдаг шиг хүн болгоны хайр дурлал, учрал бүхэн өөр өөрийн өнгө аястай давтагдашгүй түүх, дурсамж, шаналал, тайтгарал үлдээдэг. Хайр амссан зүрх сэтгэл ямагт дулаахан байж, хавь орчиндоо жаргалын туяа гялбуулж, орчло